Auditieve verwerkingsproblemen

Wat zijn auditieve verwerkingsproblemen?
Bij auditieve verwerkingsproblemen zijn er problemen met de auditieve functies. Auditieve functies worden vaak uitgelegd als “wat we doen met wat we horen”. Oftewel: het verwerken van geluiden, klanken en spraak. Auditieve verwerking wordt omschreven als het mechanisme en de processen van het gehoor welke verantwoordelijk zijn voor het kunnen uitvoeren van: lokalisatie en lateralisatie van geluid (bijv. richtinghoren), auditieve discriminatie, auditieve patroonherkenning, auditief temporele waarneming, verstaan van spraak in achtergrondlawaai en verstaan van onvolledige (laag-redundante) spraak. Bovenstaande punten worden auditieve verwerkingsprocessen genoemd. Wanneer een probleem in één of meerdere functies bestaat, kan er sprake zijn van auditieve verwerkingsproblematiek.

Kinderen met AVP hebben vooral moeite met allerlei vaardigheden, benodigd voor het verstaan van mondelinge informatie. Enkele voorkomende kenmerken die kinderen met auditieve verwerkingsproblematiek kunnen laten zien zijn: veel “huh” zeggen; moeizaam begrijpen van mondelinge opdrachten; moeite met onthouden van mondelinge informatie; en/of het negeren van geluiden en/of opdrachten.

Indien kinderen problemen ondervinden met de auditieve verwerking kunnen er op korte en lange termijn problemen in de ontwikkeling optreden. Wanneer er geen vroegtijdige onderkenning plaatsvindt, is de kans groter dat een of meer van onderstaande gevolgen voorkomen. Deze gevolgen kunnen spraak- en/of taalproblemen en leerproblemen zijn. Deze problemen komen vaak voor in combinatie met andere problemen, zoals slecht presteren op school (ondanks normale intelligentie); problemen bij het vervullen van klassikale opdrachten; korte aandachtsspan; snel afgeleid door geluiden of gebeurtenissen in de omgeving; slecht ontwikkeld besef van tijd

De auditieve functies spelen ook een grote rol bij de leesvoorwaarden en het leren lezen en spellen.
Kinderen van groep 2 moeten aan een aantal leesvoorwaarden voldoen, voordat ze naar groep 3 kunnen. Voorbeelden hiervan zijn: letters samenvoegen tot één woord of verschillen horen tussen klanken/woorden.

Wat doet de logopedist?
De logopedist doet onderzoek naar de auditieve vaardigheden en de mogelijke invloed hiervan op taal, spraak, lezen en spellen. Dit uitgebreid onderzoek naar auditieve verwerkingsproblemen wordt vaak pas op zesjarige leeftijd afgenomen, meestal in een audiologisch centrum. Op basis van het onderzoek worden adviezen gegeven aan ouders of bijvoorbeeld leerkrachten. Vaak wordt er tijdens individuele logopedische behandelingen gerichte oefening gedaan om de auditieve functies te verbeteren.

Als een kind heel veel last heeft van achtergrondlawaai, kan het gebaat zijn bij gebruik van een koptelefoon in de klas. Op momenten dat het kind zelfstandig moet worden, kan de koptelefoon opgezet worden. Het omgevingsgeluid komt dan minder hard binnen bij het kind, waardoor het zich beter kan concentreren op zijn taak. Daarnaast behoort ook het inzetten van soloapparatuur tot de mogelijkheden.

  • Contact

    Map for Pleinweg 200a Rotterdam  3083 EV Nederland
  • Team

    Monique de Kruijf : Logopedist

    Monique de Kruijf

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Monique de Kruijf. In 1987 ben ik als logopediste afgestudeerd in Utrecht. Daarna heb ik als schoollogopediste gewerkt bij de GGD Midden-Holland. Sinds 1991 ben ik samen met Liesbeth Spijkerboer praktijkhouder van onze praktijk in de wijk Charlois. Tevens ben ik lid van ZOLORO.

    Onze praktijk is een all-round praktijk. Dat betekent dat we alle behandelingen met taal en spraak en stem problematiek uitvoeren.

    Zelf heb ik verdiepingscursussen gevolgd op het gebied van stotteren en sta ingeschreven in het stotterregister van de NVLF. Alle kinderen en volwassenen die zich willen aanmelden, worden door mij begeleid. Daarbij volg ik de richtlijn Stotteren die door de Nederlandse Verening voor Stottertherapie is opgesteld.

    Ik heb ook verdiepingscursussen gevolgd op het gebied van lees- en spellingsproblemen. Ik begeleid kinderen met problemen op dit gebied, wat ik samen doe met de leerkracht.

    Mijn werkdagen op de hoofdvestiging zijn:

    • dinsdag van 9.30u tot 17.30uur
    • woensdag en vrijdag van 09.30 uur tot 12.30 uur

    Mijn werkdagen op de nevenvestiging Verzamelgebouw zijn:

    • woensdag en vrijdag van 13.00 uur tot 17.30 uur
    Liesbeth Spijkerboer : Logopedist

    Liesbeth Spijkerboer

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Liesbeth Spijkerboer. In 1987 heb ik de opleiding Logopedie en Foniatrie in Utrecht afgerond. Ik ben begonnen als logopedist op verschillende basisscholen in Capelle aan den IJssel. In 1991 zijn Monique de Kruijf en ik samen de praktijk gestart in Rotterdam Charlois. In 2000 ben ik gestopt met het werk in het basisonderwijs en sindsdien ben ik alleen nog werkzaam in de praktijk.

    Logopediepraktijk Charlois is een allround praktijk, dat wil zeggen dat wij kinderen en volwassenen behandelen met problemen op het gebied van stem, spraak, taal en gehoor. Daarnaast heeft iedere logopedist eigen aandachtsgebieden.

    Ik werk voornamelijk met kinderen met spraak- en taalproblemen. Voor het behandelen van afwijkend mondgewoonten (zoals een verkeerde slikbeweging) heb ik de cursus OMFT gevolgd.

    Mijn werkdagen zijn:

    • dinsdag van 9.30 tot 18.00 uur
    • woensdag van 9.30 tot 18.00 uur
    • donderdag: van 9.30 tot 18.00 uur
    Daphne Devens : Logopedist

    Daphne Devens

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Daphne Devens. In 2007 heb ik de opleiding logopedie in Rotterdam afgerond.

    Na de opleiding en het behalen van mijn diploma ben ik in augustus 2007 begonnen als logopedist in logopediepraktijk Charlois. Ik ben begonnen met 2 dagen te werken in de praktijk en nu ben ik 3 dagen aanwezig.

    Ik ben in de praktijk werkzaam als all-round logopedist, waardoor ik veel verschillende kinderen met verschillende problematiek zie. Het meest zie ik kinderen met spraak- en taalstoornissen in de praktijk.

    Mijn interesse ligt vooral bij kinderen met spraakstoornis en kinderen met problemen in de auditieve voorwaarden. Hier heb ik dan ook verschillende cursussen voor gevolgd, waaronder: 'fonologische stoornissen' en  'Connect'.

    Mijn werkdagen zijn:

    • maandag van 9.30 tot 17.00 uur
    • woensdag van 9.30 tot 17.00 uur
    • donderdag van 10.00 tot 17.00 uur
    Shurlina Senior : Logopedist

    Shurlina Senior

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Shurlina Senior. In 2011 heb ik de opleiding logopedie in Rotterdam afgerond.

    Na het behalen van mijn diploma ben ik september 2011 gestart in deze praktijk. Daarnaast ben ik sinds mei 2014 ook werkzaam op onze nevenvestiging, gevestigd in de basisschool De Globe Zwartewaal.


    Tot nu toe heb ik, naast mijn werk in deze praktijk, ook een jaar op een reguliere basisschool in Zevenkamp gewerkt en ben ik drie jaar werkzaam geweest als zelfstandige logopedist in een praktijk in Schiedam.

    Als allround logopedist is mijn werk heel divers, maar ik werk voornamelijk met (meertalige) kinderen met spraak- en taalstoornissen. Daarnaast heb ik ook affiniteit met kinderen en volwassenen met stemproblemen.

    Tijdens mijn werkloopbaan heb ik diverse cursussen gevolgd op het gebied van taal, spraak en stem, zoals ‘logopedische begeleiding bij meertalige kinderen’, ‘Lax Vox’ en ‘Complete Vocal Technique’. 

    Mijn werkdagen op de hoofdvestiging zijn:

    • maandag, dinsdag en vrijdag van 09.00u - 16.30u 

    Mijn werkdag op de nevenvestiging Elout van Soeterwoude is:

    • woensdag van 9.00u - 16.30u

    Mijn werkdag op de nevenvestiging De Globe is:

    • donderdag van 9.00u - 16.30u