Eet- en drinkproblemen na sondevoeding

Eet- en drinkproblemen na sondevoeding
Bij sondevoeding wordt de voeding door een slangetje, meestal via de neus, in de maag gebracht. Sondevoeding wordt bij een baby of een jong kind gegeven als het moeite heeft met slikken, niet kan slikken of voedsel weigert zodat het te weinig voeding binnen krijgt of het eten risico’s met zich mee brengt. Daar kunnen verschillende oorzaken voor zijn. De baby is bijvoorbeeld te vroeg geboren en heeft nog onvoldoende kracht en uithoudingsvermogen om te zuigen en te slikken. Daarnaast is het mogelijk dat het slikmechanisme is verstoord door beschadiging van mond of keel, of de besturing van het slikken vanuit de hersenen functioneert niet goed. Dit kan het gevolg zijn van hersenletsel opgelopen voor, tijdens of na de geboorte. Soms kan het kind wel slikken, maar wil dat niet, om verschillende redenen. Ook dan kan de arts besluiten het kind met een sonde te voeden.

Gedurende de periode van sondevoeding oefent het kind zijn mond- en tongspieren weinig. Dit is ongunstig voor de ontwikkeling van het zuigen, slikken, afhappen en kauwen. Dat heeft weer een negatieve invloed op de spraakontwikkeling: als de mond- en tongspieren niet goed bewegen tijdens eten en drinken, is er kans op problemen bij de vorming van spraakklanken. Bij het spreken worden immers dezelfde spieren gebruikt als bij eten en drinken. Voor meer informatie over eet- en drinkstoornissen bij kinderen zie: http://www.umcn.nl/patient/(klik op ‘patiëntenfolders’, dan ‘overigen’ en tenslotte ‘voedingsproblemen bij kinderen’)

Wat doet de logopedist?
De logopedist onderzoekt de totale motoriek en houding waarin het eten en drinken gegeven wordt. Gelet wordt op de aan- of afwezigheid van reflexen. Er wordt ook onderzoek gedaan naar de spierspanning en gevoeligheid in en rond de mond.

Tijdens de logopedische behandeling wordt de eventuele afwijkende reflexactiviteit tegengegaan, de gevoeligheid in en rond de mond verminderd en de spierspanning bij de mond gereguleerd. Dit heeft onder meer tot doel het eten en drinken gemakkelijker en plezieriger te laten verlopen, aangepast aan de mogelijkheden van het kind. Bovendien heeft het normaliseren van de mondmotoriek positieve gevolgen voor andere bewegingen die met de mond worden gedaan, zoals spreken. Bij sondevoeding zal de logopedist, eventueel in samenwerking met andere disciplines, proberen het kind regelmatig een flesje of lepelvoeding te geven. Op die manier worden de mond- en tongspieren geoefend.

De logopedist adviseert ouders en verzorgers over de houding waarin en de wijze waarop het eten en drinken het beste gegeven kan worden. In samenwerking met de ouders en eventueel andere hulpverleners wordt gezocht naar geschikte hulpmiddelen die het eten en drinken vergemakkelijken, bijvoorbeeld een aangepaste stoel, lepel of beker.

Het onderzoek en de behandeling van eet- en drinkstoornissen bij kinderen worden als regel vergoed door vrijwel elke zorgverzekeraar.

Meer informatie over eet-en drinkstoornissen bij kinderen:
http://www.umcn.nl/Informatiefolders/4504-Voedingsproblemen_bij_ki-i.pdf

  • Contact

    Map for Pleinweg 200a Rotterdam  3083 EV Nederland
  • Team

    Monique de Kruijf : Logopedist

    Monique de Kruijf

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Monique de Kruijf. In 1987 ben ik als logopediste afgestudeerd in Utrecht. Daarna heb ik als schoollogopediste gewerkt bij de GGD Midden-Holland. Sinds 1991 ben ik samen met Liesbeth Spijkerboer praktijkhouder van onze praktijk in de wijk Charlois. Tevens ben ik lid van ZOLORO.

    Onze praktijk is een all-round praktijk. Dat betekent dat we alle behandelingen met taal en spraak en stem problematiek uitvoeren.

    Zelf heb ik verdiepingscursussen gevolgd op het gebied van stotteren en sta ingeschreven in het stotterregister van de NVLF. Alle kinderen en volwassenen die zich willen aanmelden, worden door mij begeleid. Daarbij volg ik de richtlijn Stotteren die door de Nederlandse Verening voor Stottertherapie is opgesteld.

    Ik heb ook verdiepingscursussen gevolgd op het gebied van lees- en spellingsproblemen. Ik begeleid kinderen met problemen op dit gebied, wat ik samen doe met de leerkracht.

    Mijn werkdagen op de hoofdvestiging zijn:

    • maandag van 10.30 uur tot 18.00 uur
    • dinsdag van 10.30u tot 18.00 uur
    • woensdag en vrijdag van 10.00 uur tot 12.30 uur

    Mijn werkdagen op de nevenvestiging Verzamelgebouw zijn:

    • woensdag en vrijdag van 13.00 uur tot 17.30 uur
    Liesbeth Spijkerboer : Logopedist

    Liesbeth Spijkerboer

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Liesbeth Spijkerboer. In 1987 heb ik de opleiding Logopedie en Foniatrie in Utrecht afgerond. Ik ben begonnen als logopedist op verschillende basisscholen in Capelle aan den IJssel. In 1991 zijn Monique de Kruijf en ik samen de praktijk gestart in Rotterdam Charlois. In 2000 ben ik gestopt met het werk in het basisonderwijs en sindsdien ben ik alleen nog werkzaam in de praktijk.

    Logopediepraktijk Charlois is een allround praktijk, dat wil zeggen dat wij kinderen en volwassenen behandelen met problemen op het gebied van stem, spraak, taal en gehoor. Daarnaast heeft iedere logopedist eigen aandachtsgebieden.

    Ik werk voornamelijk met kinderen met spraak- en taalproblemen. Voor het behandelen van afwijkend mondgewoonten (zoals een verkeerde slikbeweging) heb ik de cursus OMFT gevolgd.

    Mijn werkdagen op de hoofdverstiging zijn:

    • dinsdag van 9.30 tot 18.00 uur
    • woensdag van 9.30 tot 18.00 uur

    Mijn werkdag op De Elout van Soeterwoude is:

    • maandag van 9.00 tot 16.30 uur

    Mijn werkdag op De Globe is:

    • donderdag van 9.00 tot 16.30 uur
    Daphne Devens : Logopedist

    Daphne Devens

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Daphne Devens. In 2007 heb ik de opleiding logopedie in Rotterdam afgerond.

    Na de opleiding en het behalen van mijn diploma ben ik in augustus 2007 begonnen als logopedist in logopediepraktijk Charlois. Ik ben begonnen met 2 dagen te werken in de praktijk en nu ben ik 3 dagen aanwezig.

    Ik ben in de praktijk werkzaam als all-round logopedist, waardoor ik veel verschillende kinderen met verschillende problematiek zie. Het meest zie ik kinderen met spraak- en taalstoornissen in de praktijk.

    Mijn interesse ligt vooral bij kinderen met spraakstoornis en kinderen met problemen in de auditieve voorwaarden. Hier heb ik dan ook verschillende cursussen voor gevolgd, waaronder: 'fonologische stoornissen' en  'Connect'.

    Mijn werkdagen zijn:

    • maandag van 9.30 tot 17.00 uur
    • dinsdag van 9.30 tot 14.00 uur
    • woensdag van 9.30 tot 17.00 uur
    • donderdag van 9.30 tot 17.00 uur