Stotteren

Wat is stotteren?
Stotteren is een spraakstoornis waarbij de spraakbeweging niet vloeiend verloopt. Klanken of lettergrepen worden herhaald of verlengd. Soms worden ze er met veel spanning uit geperst. Daarnaast kunnen zich begeleidende symptomen voordoen. Voorbeelden zijn: meebewegingen in het gezicht en van lichaamsdelen, verstoring van de adem, transpireren en spanning. Naast deze zichtbare en hoorbare symptomen zijn er ook verborgen symptomen. Vermijden van situaties, bepaalde woorden of klanken omzeilen, gebrek aan zelfvertrouwen en angst om te spreken zijn hier voorbeelden van.

Stotteren kan de communicatie ernstig verstoren.
Over de oorzaak van stotteren zijn in de loop der tijd verschillende theorieën beschreven. Vroeger dacht men dat stotteren vooral aangeleerd gedrag was. Tegenwoordig wordt stotteren gezien als een aanleg tot ontregeling van de spraakmotorische processen. Dit zijn ademhaling, stemgeving en articulatie. Emoties en gedachten rond het spreken, alsook omgevingsfactoren zijn hierop van invloed.
Stotteren begint meestal bij kinderen tussen de twee en zeven jaar, maar het kan zich ook op latere leeftijd, bijvoorbeeld tijdens de puberteit, ontwikkelen.

Bij een grote groep kinderen gaat stotteren vanzelf over, maar bij sommige kinderen is behandeling door een logopedist of stottertherapeut nodig. Het is dan belangrijk om snel met therapie te beginnen. Dit verhoogt de kans op herstel.
Met de Screenings Lijst voor Stotteren (SLS) kan worden onderzocht of verwijzing naar een logopedist geïndiceerd is. Voor meer informatie over stotteren en voor het online invullen van deze screenings lijst zie www.stotteren.nl

Wat doet de logopedist?
De logopedist zal een onderzoek doen naar het stotteren. Zijn er problemen op het gebied van de spraakmotoriek, zijn er emotionele factoren, omgevingsfactoren of combinaties daarvan? Nagegaan wordt hoe het stotteren zich heeft ontwikkeld en in welke fase het stotteren is.

Bij het samenstellen van het behandelprogramma zal er rekening mee gehouden worden in welke fase het stotteren zich ontwikkeld heeft. Bij kinderen worden de ouders/verzorgers en vaak ook het gezin altijd bij de behandeling betrokken. Soms bestaat de begeleiding uit indirecte therapie, waarbij de omgeving van het kind adviezen krijgt en begeleid wordt in de communicatie met het kind. Het kind kan ook zelf direct behandeld worden, maar niet zonder medewerking van zijn omgeving.

Bij jongeren of volwassenen bij wie het stotteren zich al verder ontwikkeld heeft, doet de logopedist/stottertherapeut eerst uitgebreid onderzoek. Hierbij wordt het stotteren in kaart gebracht: het hoorbare en zichtbare stottergedrag, uitlokkende en/of in stand houdende factoren. Ook wordt er gekeken naar de manier waarop de persoon omgaat met het onvloeiend spreken en hoe de directe omgeving reageert op het stotteren. Naar aanleiding van dit onderzoek zal de logopedist/stottertherapeut in samenspraak met de cliënt een plan van aanpak opstellen. Het gaat er dan om de vaardigheden te veranderen of te verbeteren zodat het spreken vloeiender verloopt. Dit kan zijn door bijvoorbeeld de spraakmotoriek te oefenen, maar ook door specifieke spreektechnieken te oefenen of aanpak van de beleving van het stotteren.

Er bestaat een verschil tussen een logopedist en een stottertherapeut. Logopedisten zijn opgeleid om een breed scala van klachten rond de mondelinge communicatie te behandelen. Daaronder hoort ook het behandelen van stotteren.
Bij meer complexe stotterproblematiek kan doorverwijzing naar een stottertherapeut zinvol zijn. Er zijn overigens ook logopedisten die zich extra hebben geschoold in stotteren, zonder dat zij stottertherapeut zijn.

Stottertherapeuten zijn meestal logopedisten, soms psychologen of orthopedagogen, die zich hebben gespecialiseerd in therapie en/of onderzoek naar stotteren. Naast hun reguliere opleiding hebben zij een vervolgtraject doorlopen waarin zij zich hebben verdiept in de complexiteit van het stotteren en andere vloeiendheidsproblemen.

Meer informatie over stotteren:
www.stotteren.nl
www.nedverstottertherapie.nl

  • Contact

    Map for Pleinweg 200a Rotterdam  3083 EV Nederland
  • Team

    Monique de Kruijf : Logopedist

    Monique de Kruijf

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Monique de Kruijf. In 1987 ben ik als logopediste afgestudeerd in Utrecht. Daarna heb ik als schoollogopediste gewerkt bij de GGD Midden-Holland. Sinds 1991 ben ik samen met Liesbeth Spijkerboer praktijkhouder van onze praktijk in de wijk Charlois. Tevens ben ik lid van ZOLORO.

    Onze praktijk is een all-round praktijk. Dat betekent dat we alle behandelingen met taal en spraak en stem problematiek uitvoeren.

    Zelf heb ik verdiepingscursussen gevolgd op het gebied van stotteren en sta ingeschreven in het stotterregister van de NVLF. Alle kinderen en volwassenen die zich willen aanmelden, worden door mij begeleid. Daarbij volg ik de richtlijn Stotteren die door de Nederlandse Verening voor Stottertherapie is opgesteld.

    Ik heb ook verdiepingscursussen gevolgd op het gebied van lees- en spellingsproblemen. Ik begeleid kinderen met problemen op dit gebied, wat ik samen doe met de leerkracht.

    Mijn werkdagen op de hoofdvestiging zijn:

    • dinsdag van 9.30u tot 17.30uur
    • woensdag en vrijdag van 09.30 uur tot 12.30 uur

    Mijn werkdagen op de nevenvestiging Verzamelgebouw zijn:

    • woensdag en vrijdag van 13.00 uur tot 17.30 uur
    Liesbeth Spijkerboer : Logopedist

    Liesbeth Spijkerboer

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Liesbeth Spijkerboer. In 1987 heb ik de opleiding Logopedie en Foniatrie in Utrecht afgerond. Ik ben begonnen als logopedist op verschillende basisscholen in Capelle aan den IJssel. In 1991 zijn Monique de Kruijf en ik samen de praktijk gestart in Rotterdam Charlois. In 2000 ben ik gestopt met het werk in het basisonderwijs en sindsdien ben ik alleen nog werkzaam in de praktijk.

    Logopediepraktijk Charlois is een allround praktijk, dat wil zeggen dat wij kinderen en volwassenen behandelen met problemen op het gebied van stem, spraak, taal en gehoor. Daarnaast heeft iedere logopedist eigen aandachtsgebieden.

    Ik werk voornamelijk met kinderen met spraak- en taalproblemen. Voor het behandelen van afwijkend mondgewoonten (zoals een verkeerde slikbeweging) heb ik de cursus OMFT gevolgd.

    Mijn werkdagen zijn:

    • dinsdag van 9.30 tot 18.00 uur
    • woensdag van 9.30 tot 18.00 uur
    • donderdag: van 9.30 tot 18.00 uur
    Daphne Devens : Logopedist

    Daphne Devens

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Daphne Devens. In 2007 heb ik de opleiding logopedie in Rotterdam afgerond.

    Na de opleiding en het behalen van mijn diploma ben ik in augustus 2007 begonnen als logopedist in logopediepraktijk Charlois. Ik ben begonnen met 2 dagen te werken in de praktijk en nu ben ik 3 dagen aanwezig.

    Ik ben in de praktijk werkzaam als all-round logopedist, waardoor ik veel verschillende kinderen met verschillende problematiek zie. Het meest zie ik kinderen met spraak- en taalstoornissen in de praktijk.

    Mijn interesse ligt vooral bij kinderen met spraakstoornis en kinderen met problemen in de auditieve voorwaarden. Hier heb ik dan ook verschillende cursussen voor gevolgd, waaronder: 'fonologische stoornissen' en  'Connect'.

    Mijn werkdagen zijn:

    • maandag van 9.30 tot 17.00 uur
    • woensdag van 9.30 tot 17.00 uur
    • donderdag van 10.00 tot 17.00 uur
    Shurlina Senior : Logopedist

    Shurlina Senior

    logopediecharlois@tiscali.nl

    Logopedist

    Mijn naam is Shurlina Senior. In 2011 heb ik de opleiding logopedie in Rotterdam afgerond.

    Na het behalen van mijn diploma ben ik september 2011 gestart in deze praktijk. Daarnaast ben ik sinds mei 2014 ook werkzaam op onze nevenvestiging, gevestigd in de basisschool De Globe Zwartewaal.


    Tot nu toe heb ik, naast mijn werk in deze praktijk, ook een jaar op een reguliere basisschool in Zevenkamp gewerkt en ben ik drie jaar werkzaam geweest als zelfstandige logopedist in een praktijk in Schiedam.

    Als allround logopedist is mijn werk heel divers, maar ik werk voornamelijk met (meertalige) kinderen met spraak- en taalstoornissen. Daarnaast heb ik ook affiniteit met kinderen en volwassenen met stemproblemen.

    Tijdens mijn werkloopbaan heb ik diverse cursussen gevolgd op het gebied van taal, spraak en stem, zoals ‘logopedische begeleiding bij meertalige kinderen’, ‘Lax Vox’ en ‘Complete Vocal Technique’. 

    Mijn werkdagen op de hoofdvestiging zijn:

    • maandag, dinsdag en vrijdag van 09.00u - 16.30u 

    Mijn werkdag op de nevenvestiging Elout van Soeterwoude is:

    • woensdag van 9.00u - 16.30u

    Mijn werkdag op de nevenvestiging De Globe is:

    • donderdag van 9.00u - 16.30u